söndag 20 mars 2011

Spa-helg på Sätra Brunn

Den här helgen har jag varit på en Spa-helg på Sätra Brunn, tillsammans med fem andra tjejer från Bröstcancerföreningen.

Vi åkte efter lunch i fredags, precis när det hade börjat snöa..det var moddigt och lite halt, lite tråkigt väder att åka i men vi kom fram hela trots att det tog lite längre tid än det annars skulle ha gjort.

Vi lämnade in våra väskor på rummen och gick sedan direkt till kaféet där det serverades Afternoon Tea. Varma nybakta scones, flera ostar och en massa olika hemgjorda marmelader..mums! Utöver det fanns det även söta godsaker som vi inte kunde låta bli.

Innan middagen gick vi till Spa-avdelningen för att bada i den varma bassängen, den är uppvärmd till 34 grader, och det var så härligt och stämningsfullt att bada där, med klassisk musik i högtalarna.

Till middag åt vi en väldigt god Medelhavsbuffé i den anrika restaurangen.

Sätra Brunn har ända sedan år 1700 varit en plats man åkt till för att kurera sig, rehabilitera sig och dricka brunn. Vi smakade på vattnet och det smakade lite unket..
Brunnsparken är ganska stor med många vackra gamla hus och byggnader utspridda över området.

På lördagen hade vi fullt schema hela dagen..
Jag och en annan tjej började morgonen med ett pass Ay Chi i den varma poolen, det är ungefär som Tai Chi-rörelser och jag tyckte att det var en otroligt skön start på dagen.


Jag, Ulrika, Jenny och Maria

Sedan på förmiddagen så hade vi en timme med lite samtal och frigörande dans, det var härligt att få skaka loss och vi blev lite fnittriga när vi såg på varann.

Efter en mycket god lunch så hade jag en ansiktsbehandling inbokad. Jag hade sett fram emot en avkopplande stund men det blev allt annat än behagligt. För det första kom hon försent så jag fick sitta och vänta på henne. Det blev en stressad inledning men det kunde jag bortse ifrån. Tyvärr var hon inte alls mjuk och varsam medan hon utförde de olika stegen i behandlingen. Istället för att smekande stryka på krämen så var hon hafsig och mer eller mindre gnuggade in den i mitt ansikte. Jag kunde inte slappna av alls utan låg och spände mig och knep ihop läpparna. Hon kom hela tiden åt läpparna med kräm eller olja och det tycker jag verkligen inte om. Medan jag hade en ansiktsmask på, började kvinnan prassla och leta efter nåt men blev tvungen att gå ut och hämta det som hon saknade. Jag hörde att hon tände ett ljus och det gjorde mig än mer irriterad, att hon inte ens hade ordnat med det innan min behandling började.

Det hela blev inte alls som jag hade tänkt mig och efteråt så pratade jag med den ansvariga i receptionen och berättade hur allting hade varit. Hon beklagade verkligen och ville kompensera mig och erbjöd en Aromamassage på söndagsmorgonen.

På eftermiddagen skulle vår grupp träffas igen och då hade vi bestämt att vi skulle testa Skratt-terapi. Jag hade fått den stora äran att leda den halvtimmen!
Jag hade tagit med mig en cd där en grupp människor skrattar tillsammans för att på så sätt frigöra endorfiner i kroppen.
Vi började med att lyssna på musik och dansa runt lite för att slappna av. Sedan började personerna på skivan att fnissa för att mer och mer brista ut i skratt. Det gick inte att låta bli att själv börja skratta då! Till slut stod vi allihopa och skrattade så att vi fick ont i magen, det var så skönt!
När vi kände oss färdigskrattade avslutade vi med en stunds avslappning och lyssnade på affirmationer som handlade om att leva livet här och nu, på bästa sätt och att acceptera sig själv precis som man är.

Efter den dåliga upplevelsen med ansiktbehandlingen så var det här en jättebra metod för att bli på bra humör igen!
Vi gick till Afternoon Tea med ett leende på läpparna och fikade en massa godsaker återigen.

Innan middagen hade vi bokat den vedeldade badtunnan och det var varmt och skönt till en början. Ju mer "poolkillen" eldade på desto varmare blev det..till slut blev nästan för hett att sitta med hela kroppen under vattnet. Vi badade nästan en timme innan vi gick upp och fixade till oss inför middagen.

Vi var fnissiga och lite dåsiga av det varma badandet och det blev "värre" med lite vin..vi hade en väldigt trevlig middag och blev nog lite smått högljudda mot slutet..;-)



Hela gänget på lördagsmiddagen

På söndagsmorgonen hade jag Aromamassagen så jag var tvungen att gå upp tidigt trots att jag nog hade behövt ytterligare ett par timmars sömn.
Den här behandlingen var betydligt mer avslappnande och lugn och jag kunde njuta ordentligt. Det var ljuvligt när hon masserade händerna och ansiktet.

Innan vår lunch hade vi ett sista pass med frigörande dans inbokat och det kändes välgörande för kroppen.

Det var skönt att komma hem, det har varit en underbart härlig helg men nu känner jag mig rätt mör i kroppen och trött i huvudet..ska bli skönt att sova i sin egen säng.


Restaurangbyggnaden

Våra boningshus

Underbar lördagmorgon

Brunnsparken


Den varma bassängen


Stämningsfullt kvällsbad


Vedeldad badtunna


In i dimman!

Underbara efterrätter...mmmm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar