lördag 14 maj 2011

Kör-för-alla-konsert på Cirkus

Så var den då äntligen här, den stora konsert-dagen!

Hela terminen med Kör-för-alla-kören har vi övat in olika sånger med siktet på denna dag.

Caroline (af Ugglas) bjuder varje termin in en känd artist som ska uppträda med kören på en konsert, där hela intäktsbeloppet skänks till Stockholms Stadsmission. Det är tre konserter efter varandra eftersom Caroline leder tre stycken Alla-kan-sjunga/Kör-för-alla-körer, en i Uppsala och två i Stockholm. Det beräknade vinstbeloppet för dessa koncerter ligger på ca 700 000 som oavkortat ska gå till Stadsmissionens barn-och ungdomsgrupp. Jag tycker det är så hedersvärt av Caroline och hennes man Heinz att ordna detta varje år.

Denna gång var det Martin Stenmark som hade bjudits in och jag gillar många av hans låtar så jag har sett fram emot den här dagen.
Därför var det ju så typiskt att jag råkade få en dunderförkylning just denna vecka...har försökt kurera mig med alla möjliga huskurer och var ganska pigg imorse men ändå inte helt okej i halsen.

Tindra och jag hämtade upp Fia, min kompis och Tindras gudmor, i Upplands Väsby och sedan åkte vi in till Stockholm. Vi snurrade runt ett tag och letade parkering men vi var ute i så god tid så jag blev aldrig stressad över det. Det var en härlig dag, ganska soligt, och vi promenerade till Djurgården i lugn och ro. Vi gick och pratade lite om kändisar (Tindra är i den åldern..) och rätt var det var kom Peter "Foppa" Forsberg joggandes förbi oss, det var lite kul!

Eftersom jag skulle vara på plats en halvtimme före de andra som var gäster, skiljdes vi åt utanför Cirkus och jag gick in. Det var redan massor av folk från kören där och jag försökte hitta mina körkompisar Barbara och Anna-Greta men såg dem ingenstans. Jag hittade i alla fall en bra plats längst fram på den trappstegs- byggda scenen där den svarta stämman (grundstämman) som jag är med i skulle stå. Framför oss på scengolvet stod de olika ljusa stämmorna och mansgruppen.



Vi skulle vara klädda utifrån vilken stämma vi sjunger i så vi i den svarta stämman skulle alltså ha svart/vita kläder på oss och sedan har vi en röd, en guld/brun och en blå stämma. Vi är ca 400 personer totalt i Uppsalakören.




Precis till vänster om oss kunde man se bakom kulisserna och när jag tittade dit såg jag Martin Stenmark stå där helt plötsligt. Han stod helt avslappnat och drack kaffe. Vi hade inte ens börjat sjunga upp så jag hoppade ner från scenen och gick ut till Martin, presenterade mig och sa att jag tyckte det här skulle bli jätteroligt! Jag fick en kram och sedan frågade jag om jag kunde få ta ett kort med honom.



Rätt mysigt!

Vi hade övat in elva sånger, varav två Martin-låtar; 7-milakliv och 100 år från nu (Blundar). Förutom dem så sjöng vi bl.a. Snälla Snälla med Caroline, Waka Waka, Raising my Family, Summertime. Som extranummer sjöng vi We will Rock You och då dök Tina Leijonberg upp som en överraskning och sjöng med oss! (Hon spelade med i den musikalen som gick just på Cirkus)

Det var jätteroligt och det kändes verkligen bra, mitt halsonda märktes inte så mycket. Det gick alldeles för fort, jag hade kunnat köra några låtar till. När jag kom ut från sceningången efteråt stod Tindra där och väntade på mig, hon kastade sig om halsen på mig och sa att jag var jättebra! Hon hade sett mig väldigt tydligt från sin plats.

Jag hittade mina körkompisar  i minglet där utanför och vi bestämde oss för att gå och äta glass tillsammans innan vi åkte hem.


Tindra med gudmor Fia


Mamma och dotter





1 kommentar:

  1. Hej!

    Vad kul att läsa om vår konsert idag :)
    Det var så grymt roligt!

    Hälsningar från en annan Uppsala-kör-medlem!

    SvaraRadera