lördag 29 oktober 2011

Oktober--Bröstmånad!

Hela oktober har varit en intensiv resa i kampen mot bröstcancer. Vi i Bröstcancerföreningen i Uppsala har anordnat flera aktiviteter och i år fick vi i unga gruppen ansvar för Uppsalas första Ljusmanifestation, som en inledning på Rosa Bandet-månaden, den 1:a oktober. Det har hållits liknande ljusmanifestationer i Stockholm, Göteborg och Malmö tidigare år men ingen här. Det var förstås en hel del förberedelser och mycket planering och bara en i gruppen, Lisa, har egentligen erfarenhet av att arrangera stora officiella event. Det var mycket tack vare hennes stora kontaktnät som vi kunde genomföra en så bra manifestation!

Vi planerade även att ha ett roligt lotteri där olika BH:ar representerade lottnummer och vi samlade in BH:ar i stora lass, av vänner och bekanta, alla rensade i sina byrålådor!

Det var många företag som ville vara med och sponsra med priser till lotteriet, nästan alla vi kontaktade skänkte oerhört fina saker, allt från heminredning, presentkort, elektronik, skönhetsprodukter och mycket annat.

Vi delade upp priserna så att det även fanns till ett lotteri på vårt zumba-marathon som hölls andra helgen i oktober, på Fyrishov. Idén till det fick jag genom en liten notis i BRO-fästet, en tidning som ges ut av Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, där några i Karlskoga hade anordnat ett marathon till förmån för Bröstcancerfonden.

Jag tyckte att det skulle vara kul att göra något liknade och jag frågade den instruktör jag dansar zumba för, Simon, om han var intresserad. Det roliga var att han direkt sa ja och tyckte att det var för en bra sak. Han skulle höra med några andra instruktörer och så var den bollen i rullning..

Dagen efter zumban hölls en föreläsning på Uppsala Konsert och Kongress av Jonas Berg, en professor i onkologi. Det var en bra föreläsning med väldigt många närvarande.

Tredje helgen i oktober skulle det hållas Boob Market på Vaksala Torg. Initiativtagaren Åse Granberg fick Uppsala Kommun att efterskänka alla hyresintäkter från torgförsäljningen till Bröstcancerfonden! Allmänheten uppmanades att skänka saker till försäljning och många tjejer i Åses nätverk ställde upp denna kalla och blåsiga höstdag och sålde sakerna vidare.
Bröstcancerföreningen hade ett bord där vi bl.a. sålde Rosa Bandet-saker och populära kakor från Forsa Hembageri. Vi hade lånat ut vårt BH-lotteri till Åse och de hade arrangerat ett fint "vinst-varje-gång-lotteri".

Ytterligare ett arrangemang den tredje veckan var Boob Game, där Uppsala Basket skänkte överskottet av intäkterna till Bröstcancerfonden. Även detta var i samarbete med Åse och därför var BH-lotteriet utlånat här också!
Jag och Lena representerade Bröstcancerföreningen och hade ett bord med många fina Rosa Bandet-saker till försäljning.

Rosa Bandet-galan på tv 3 sändes nu i veckan för 9:e året i rad och de lyckades samla in 45 miljoner kronor - fantastiskt! Själv ringde jag in flera gånger på bilarna som de lottade ut och jag hade verkligen velat ha den rosa Audin, den hade passat mig!
Det är mycket känslor som väller upp när man ser galan och jag satt med en klump i halsen vid många av inslagen.

Oktober månad kommer att avslutas med en härlig middag, eftersom vår Bröstcancerförening firar 30 år. Det kommer bli trevligt sällskap, god mat med underhållning och annat. Det ser jag fram emot!

Jag lägger upp bilder för varje event separat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar